سابقه و هدف: گانودرما لوسیدوم یک داروی طبیعی است که به طور گسترده توسط پزشکان آسیایی و طبیعت گردان برای اثرات حمایتی آن بر سیستم ایمنی استفاده و توصیه می شود. تحقیقات آزمایشگاهی و تعدادی از آزمایشات بالینی نشان داده است که G. lucidum دارای خواص ضد سرطانی و تعدیل کننده سیستم ایمنی امیدوار کننده است. محبوبیت مصرف G. lucidum به عنوان داروی جایگزین در بیماران سرطانی در حال افزایش است. با این حال ، هیچ بررسی منظمی برای ارزیابی مزایای واقعی G. lucidum در درمان سرطان انجام نشده است.


اهداف: ارزیابی اثرات بالینی G. lucidum بر بقای طولانی مدت ، پاسخ تومور ، عملکردهای ایمنی میزبان و کیفیت زندگی در بیماران سرطانی و همچنین عوارض جانبی مرتبط با استفاده از آن.


روش های جستجو: ما مجموعه گسترده ای از پایگاه داده ها از جمله Cochrane Central Register of Tested Controlled (CENTRAL) ، MEDLINE ، EMBASE ، NIH ، AMED ، CBM ، CNKI ، CMCC و اطلاعات VIP / پایگاه مجلات علمی چینی را برای آزمایش های کنترل شده تصادفی جستجو کردیم ( RCTs) در اکتبر 2011. سایر استراتژی های مورد استفاده اسکن منابع مقالات بازیابی شده ، جستجوی دستی مجله بین المللی قارچ های دارویی و تماس با متخصصان داروهای گیاهی و تولید کنندگان G. lucidum بود. برای این به روزرسانی ، جستجوها را در فوریه 2016 به روز کردیم.


معیارهای انتخاب: برای واجد شرایط بودن در این بررسی ، مطالعات باید RCT باشد که مقایسه اثر داروهای G. lucidum با کنترل فعال یا دارونما در بیماران مبتلا به سرطان است که توسط پاتولوژی تشخیص داده شده است. همه انواع و مراحل سرطان واجد شرایط ورود بودند. محاکمات بر اساس زبان محدود نشده است.


جمع آوری و تجزیه و تحلیل داده ها: پنج RCT دارای معیارهای ورود بودند و در این بررسی گنجانده شدند. دو نویسنده بررسی مستقل کیفیت روش آزمایش های فردی را ارزیابی کردند. نتایج اولیه رایج پاسخ تومور با توجه به معیارهای سازمان بهداشت جهانی (WHO) ، پارامترهای عملکرد ایمنی مانند فعالیت سلول-کشنده طبیعی (NK) و زیرمجموعه های گیرنده مشترک لنفوسیت T و کیفیت زندگی ارزیابی شده توسط نمره مقیاس کارنفسکی بود. . هیچ آزمایشی نرخ بقای طولانی مدت را ثبت نکرده است. در یک مطالعه عوارض جانبی همراه گزارش شده است. متاآنالیز برای جمع آوری داده های موجود از آزمایشات اولیه انجام شد. نتایج با استفاده از خطرات نسبی (RR) و اختلاف میانگین استاندارد (SMD) برای داده های دوقطبی و مداوم ، با فاصله اطمینان 95٪ (CI) به ترتیب اندازه گیری شدند.


نتایج اصلی: کیفیت روش شناختی مطالعات اولیه به طور کلی رضایت بخش نبود و نتایج از بسیاری از جنبه ها به صورت ناکافی گزارش شد. اطلاعات تکمیلی از محاکمه اولیه بدست نیامد. نتایج متاآنالیز نشان داد که بیمارانی که در کنار شیمی درمانی / رادیوتراپی به آنها G. lucidum داده شده احتمال بیشتری دارد که در مقایسه با شیمی درمانی / رادیوتراپی پاسخ مثبت دهند (RR 1.50 ؛ 95٪ CI 0.90 تا 2.51 ، P = 0.02). درمان G. lucidum به تنهایی همان میزان رگرسیون را که در درمان ترکیبی دیده می شود ، نشان نمی دهد. نتایج نشانگرهای عملکرد ایمنی میزبان نشان می دهد که G. lucidum به طور همزمان درصد CD3 ، CD4 و CD8 را 3.91٪ (95٪ CI 1.92٪ به 5.90٪ ، P <0.01) ، 3.05٪ (95٪ CI 1.00٪ به 5.11) افزایش می دهد ٪ ، P <0.01) و 2.02 ((95 C CI 0.21 to تا 3.84، ، P = 0.03) ، به ترتیب. علاوه بر این ، لکوسیت ، فعالیت سلولهای NK و نسبت CD4 / CD8 به میزان اندکی افزایش یافت. چهار مطالعه نشان داد که بیماران در گروه G. lucidum کیفیت زندگی نسبت به گروه شاهد نسبتاً بهبود یافته است. یک مطالعه حداقل عوارض جانبی ، از جمله حالت تهوع و بی خوابی را ثبت کرد. هیچ سمیت قابل توجهی در خون و کبد گزارش نشده است.


نتیجه گیری نویسندگان: بررسی ما شواهد کافی برای توجیه استفاده از G. lucidum به عنوان درمان خط اول سرطان پیدا نکرد. هنوز مشخص نیست که آیا G. lucidum به طولانی شدن بقای سرطان در طولانی مدت کمک می کند یا خیر. با این حال ، G. lucidum می تواند به عنوان یک مکمل جایگزین برای درمان معمول با توجه به پتانسیل آن در افزایش پاسخ تومور و تحریک مصونیت میزبان ، تجویز شود. G. lucidum به طور کلی توسط بسیاری از شرکت کنندگان فقط با تعداد پراکنده ای از حوادث جانبی جزئی به خوبی تحمل می شود. هیچ سمیت عمده ای در طول مطالعات مشاهده نشد. اگرچه گزارشات کمی در مورد اثرات مضر G. lucidum وجود داشت ، اما استفاده از عصاره آن باید عاقلانه باشد ، خصوصاً پس از بررسی دقیق سود و ترجیح بیمار. مطالعات آینده باید بر بهبود کیفیت روش شناختی و تحقیقات بالینی بیشتر در مورد اثر G. lucidum بر بقای طولانی مدت سرطان تأکید کنند. به روزرسانی این بررسی هر دو سال یک بار انجام می شود.

اینجا کلیک کنید